Estafettefoto

Voor de estafettefoto wordt elke keer een lid van Alphoto uitgenodigd om met een van zijn of haar foto's te "rijmen" op de voorganger. Dat kan in kleur zijn, in thema of in onderwerp. De rubriek is in juli 2017 begonnen.

(Klik op de foto voor een vergroting)

De estafettefoto van juni komt van Hanna Bakkal. Zijn toelichting op de foto: "Dit meisje springt een gat in de lucht om haar vrijheid te vieren, nadat ze eindelijk in een een veilig land is beland. Ze komt uit een land dat geteisterd werd door oorlog en vernietiging. Ze heeft nu hernieuwde hoop op een mooie toekomst waar ze altijd van droomde".

Jaap van der Linden reageert in mei op de foto van Kors: "De vorige estafettefoto, het beeld van Wolfgang Mattheuer in Leipzig, was er een van een figuur die een Hitlergroet brengt, als symbool voor de nazitijd en een gebalde vuist opsteekt als symbool voor de DDRtijd. Een voet heeft nog een soldatenlaars aan, de andere vooruitgestoken voet is kwetsbaar bloot en zet een stap in een onzekere, maar hoopvolle, toekomst.

Mijn estafettefoto laat een vrolijke onbezorgd genietende, jonge vrouw zien op de Dam in onze hoofdstad. Helaas is deze onbezorgde vrolijkheid niet het complete beeld van de huidige tijd. De vrede en veiligheid zijn erg ongelijk verdeeld, evenals de welvaart. Veel mensen zijn door geweld van huis en haard verdreven of zijn op zoek naar een beter leven. De westerse wereld kan maar moeilijk inschikken. De wereld verhardt en wordt meer en meer ego-gericht. Deze estafettefoto staat wat mij betreft (net als de vorige) voor hoop op een betere toekomst, nu in handen van de jeugd".

Kors de Bruin over zijn foto van april: "Hans heeft vorige maand een kunstwerk gefotografeerd waarop Anne Frank is afgebeeld. Het is kleurrijk en zoals Hans terecht opmerkt gaat er een zeker reclame effect vanuit. Mijn interesse gaat naast fotografie ook uit naar geschiedenis. Als ik op vakantie ben dan weet ik meestal wel wat zich in dat gebied heeft afgespeeld. Wij waren deze herfst op vakantie in Duitsland in de deelstaat Saksen. Wij hebben uiteraard een bezoek gebracht aan de stad Leipzig. Deze stad heeft een deel van zijn bekendheid te danken aan de componist Johann Sebastian Bach deze is hier cantor geweest. Na de oorlog (1945) kwam Leipzig binnen de DDR te liggen. Tijdens “Die Wende” speelde deze stad een grote rol met de vreedzame maandagdemonstraties. Midden in het centrum staat een merkwaardig beeld van Wolfgang Mattheuer (beeldend kunstenaar) die geboren is in 1927 en de oorlog en de DDR tijd aan den lijven heeft ondervonden. Zijn belangrijke bronzen beeld is “Jahrhundertschritt” uit 1984. In dit werk reflecteert Mattheuer op de problematische rol die Oost-Duitsland achter de rug heeft. Eerst als Nationaal Socialistisch en vervolgens als communistisch land. Het beeld met de Hitlergroet, gebalde vuist en soldaten laars zijn een zinnebeeld. De voet die een stap vooruit zet is bloot en kwetsbaar: wat zal de toekomst voor Duitsland in petto hebben? Dit is één van de schaarse plekken in Duitsland waar in de openbare ruimte de Hitlergroet te zien is. Dit beeld trof mij bijzonder het laat de worsteling zien van Duitsland na de oorlog. Een verdeeld land. Een aantal jaren geleden sprak ik hierover met een Duitser en hij zij “der Krieg hält uns noch fest” zijn vader moest niets van de Nazi’s hebben en had in een kamp gezeten. Deze foto is zwart wit, voorbijgangers lopen er ongemerkt aan het beeld voorbij. In de reflectie van het raam is te zien dat het alledaagse leven gelukkig doorgaat. Het is mij al eerder opgevallen dat Duitsland het oorlogsverleden niet heeft weggepoetst en dat vind je terug in dit beeld."

Hans Mol heeft voor deze rubriek een recente foto uitgezocht. Geschoten op de DSDM-werf in Amsterdam-Noord. Hij zegt: "Het is natuurlijk Anne Frank, een icoon uit het verleden. De foto vind ik aansluiten op die van Gertjan met het biilboard en de onscherpte van de snelle racewagen. Dat beeld is van deze tijd, snel. Maar waar blijf jezelf? Anne Frank is voor mij zo'n type dat zichzelf gebleven is, maar die in de huidige tijd toch weer uitgemolken wordt. De kunstenaar heeft hiervan een stijlvol streetartportret gemaakt. De kleursamenstelling heeft voor mij een reclame-effect, waardoor het bord mooi aansluit op de foto van de vorige maand."

De estafettefoto voor februari komt van Gertjan van Midden. Zijn toelichting: "Het zoeken naar een estafettefoto volgend op het carnaval was niet zo eenvoudig. Ik heb namelijk niks met carnaval. Ik heb het dus in een andere richting gezocht.

De optocht in Boskoop is zeker mooi.....maar wel heeeel traag. Ik breng er dus wat snelheid in. Deze foto is al weer een aantal jaren geleden gemaakt bij een Grand Prix op de Nürnburgring. Nu ben ik wel gewend foto's te maken met snelheid, omdat ik op vliegshows steeds probeer die snelheid goed vast te leggen. Het gaat dan soms om foto's van vliegtuigen die 800 of 900 km per uur vliegen of elkaar passeren met elk 600 km per uur (in tegengestelde richting wel te verstaan.) Steeds als ik deze foto weer tegenkom geeft hij me voldoening. Het bleek namelijk dat het fotograferen van een F1 wagen op topsnelheid (ruim 300 km per uur) nog veel lastiger is. Die auto's zijn namelijk veel dichterbij dan de vliegtuigen tijdens een vliegshow. Het gaat dus relatief sneller en er staan hekken voor. Nadat ik het meetrekken redelijk onder de knie had ben ik gaan proberen de achtergrond scherp te maken en de auto als een streep weer te geven. Je wilt niet weten hoeveel foto's ik heb gemaakt voordat dat lukte...……...Het maken van een snelle serie vind ik namelijk geen kunst. Een druk op de knop en het moet goed zijn. Ouderwets misschien....maar dit is het resultaat."


Mocht je vinden dat de foto wel heel veel reclamebord en weinig auto toont, dan is dit de reactie van Gertjan: "Juist het reclamebord was voor mij de trigger om te proberen een auto exact daarvoor te krijgen. Het effect zou immers lang niet zo groot zijn als ik een stuk zonder bord had genomen met gewoon gras, een hek of de vangrail".

De estafettefoto van januari is gemaakt door Rieni Stolwijk. Zij wilde, na het wat sombere beeld van vorige maand over bedreigde vissen door de plastic soep, vervolgen met een vrolijke foto van vissen in heldere kleuren op een Carnavalskar in Boskoop. "Ik geniet elk jaar van de prachtige optocht die vlak bij ons huis langs komt. De wagens zijn soms zo hoog dat er een mechaniek in gemaakt moet worden om het hoogste stuk van de wagen te laten zakken, om over de hefbrug te kunnen rijden. De gidsen en verkenners van de Boskoopse Scouting zijn wel een half jaar bezig om de mooiste wagen te maken".

De estafettefoto van december is gemaakt door Frederiek van der Linden. Haar toelichting luidt: "In antwoord op de estafettefoto van Annet plaats ik deze maatschappijkritische foto. De beweging van het water inspireerde mij om deze foto te in te leveren. Hoeveel water komt er in beweging om de plastic soep uit de oceanen te halen? Dit kunstwerk stond in Brugge en wordt de Skyscraper genoemd, gemaakt door de architecten en designers van Studio KCA uit Brooklyn.  Deze walvis bestaat uit plastic afval, aangespoeld op de stranden van Hawaiï en is ruim 9 meter hoog. (december 2018)

De estafettefoto van november is gemaakt door Annet Terra. Haar toelichting: "Bij het zien van de foto van oktober  kreeg ik het gevoel van doodse stilte. Ook het restje water in het zwembad lag er doodstil bij.

Mijn foto is  het tegenovergestelde van dit stille water. Het geeft de kracht van water aan dat door een watermolen wordt voortgestuwd". (nov 2018)

Martine Grootendorst maakte de foto voor oktober: "De afbraak die het nieuwe leven voedt in de natuur zie je ook in dit beeld. De kleuren blauw groen en grijs komen overeen. Het 5 sterren Ducor hotel in Monrovia waar de groten der aarde sliepen werd door de mens tijdens de oorlog volledig gestript. Het wordt nu weer overgenomen door de natuur, algen in het zwembad en wilde planten op de terrassen en in de vertrekken". (okt 2018)

De foto van september is gemaakt door Ellen van der Maat. Haar toelichting: "Bij de foto van Pim over de vergankelijkheid in de stad en het met moeite staande houden bedacht ik me hoe anders dit toch is in de natuur.

Daar voedt de afbraak het nieuwe leven, zoals hier in het prachtige hoogveengebied Bargerveen.

De natuurlijke vergankelijkheid in dit gebied zorgt niet alleen voor een rustig beeld op de foto, maar het brengt de bezoeker van Bargerveen een intense beleving van blijde verwondering". (seprt 2018)

De foto voor de maand augustus komt van Pim Bakker. Hij zegt: "Na het zien van de foto van Han kreeg ik spontaan een associatie met een foto die ik een jaar of wat geleden in Barcelona heb genomen. Waar troep is moet ook opgeruimd worden, gelukkig gebeurt dit in onze westerse wereld nog wel. Toch  vinden we in onze maatschappij  ook mensen die op een of andere manier uit de boot zijn gevallen en het lastig zo niet onmogelijk vinden zich in onze snelle wereld staande te houden." (aug 2018)

Han Brinkman maakte zijn foto voor deze rubriek in Mumbai (India). Hij zegt: "Die stad wordt bewoond door 23 miljoen mensen en is bedolven onder afval. Ik bezocht er in november een zoon van mij en kijk sindsdien toch met andere ogen naar het keurige, verwende Nieuwkoop, waar ik woon. Bij mijn fotokeuze heb ik mijn eerste associatie gevolgd na de foto van de autowrakken: cultuurafval van de mens... de hond heeft wel een rustig plekje. Alles heeft zijn keerzijde". (juli 2018)

José Bruijsten maakte de estafettefoto van juni. Ze zegt: “Het prachtige glaswerk dat stijlvol is gearrangeerd met een sublieme rode lichtval van de vorige estafettefoto inspireerde om juist een tegenstelling te vinden. Die heb ik gevonden in het maken van een foto waarin alles niet harmonieus is samengesteld. De foto biedt een meer chaotisch beeld waarin afgedankt metaal boven op elkaar is gestapeld. De overeenkomst is dat dit ook min of meer een stilleven is, wel van zeer vergankelijke aard.” (juni 2018)

Leo van Zanten maakte de Estafettefoto van mei. Hij zegt: “De doorzichtige ronde vormen en de aparte kleuren in de foto van de ballonnen van Rob Spaans (waarin, hoe toevallig, twee van mijn kleinkinderen!!) komen terug in dit stilleven van glaswerk, gemaakt binnen een opdracht van een fotocursus bij  Erwin Hartsuiker, Volks Universiteit Alphen aan den Rijn (VUAL), januari 2018”. (mei 2018)



De Estafettefoto van april komt van Rob Spaans. Hij zegt; "Het geel en de ronding op de foto van Gerk inspireerde mij naar een situatie te zoeken die daar een vervolg op is. Ik heb er deze keer een toefje actie bijgedaan. Waterpret voor jonge kinderen op de kermis afgelopen zomer. Een jongen en een meisje probeerden elkaar in de waterdichte ballonnen uit het evenwicht te brengen, zodat ze zouden omvallen. Stond de een net, dan ging de ander wel weer onderuit. Kostelijk om te zien; moeilijk om te fotograferen. Uit meerdere foto's met een compactcamera was dit het mooiste resultaat."

(april 2018)

Gerk Kooy maakte de Estafettefoto van maart. Hij zegt erover: "Deze foto maakte ik op 10 januari 2018 rond 19 uur in Amsterdam. Al lopend was ik op zoek naar de lichtbeelden die ik, ondanks een routebeschrijving, maar niet kon vinden. En dan ontdek je dat je 365 dagen per jaar van (niet bedoelde) kunst in Amsterdam kunt genieten. Een lantaarnpaal gezien door een hoge plaat met daarin, vlak voor het lantaarnlicht, een rond gat. Prachtig! " (maart 2018)

De estafettefoto van februari komt van Marian van Capel. Zij zegt: "Het oude, verlaten pand van de vorige maand deed mij denken aan een sobere wereld van lang geleden. Ik wilde de sfeer van die tijd vastleggen. Een tijd zonder de hectiek van Facebook, WhatsApp, Skype, Twitter, Snapchat, FaceTime, Spotify, Second Love… nu draai ik door… Ik heb geprobeerd een stilleven te maken van een tijd waarin men het moest doen met weinig, veel meer dan dat was er niet…

(februari 2018)

Aanvullend op de foto van Grace over het verdwijnen van een ‘oud’ stukje Alphen heeft Ingrid Kruik de verlatenheid op deze foto vastgelegd. Zij zegt erover: "De foto is gemaakt in het stadje Charleroi, een zeer fotogeniek industriestadje in Belgie. Aan een verlaten weg, verscholen tussen de struiken ligt een oude treinremise. Waarschijnlijk wordt er al jaren lang een poging gedaan om het te restaureren. Maar zoals bij wel meer urban exploring locaties in Belgie het geval is, gaat dit niet zo snel. Voor ons is dit natuurlijk helemaal niet erg, want zo blijven dit soort mooie locaties over om te fotograferen bij onze zuiderburen!" (januari 2018)

Grace Mooy zegt over haar Estafettefoto : "Als antwoord op de foto van mijn voorganger heb ik deze foto uitgezocht. Het neerhalen van een oud pand met op de achtergrond een nieuw pand. Hoe kijken de mensen die daar staan naar dit tafereel? Met de sombere blik van alweer een oud stukje Alphen weg of met een blik in de verte en de hoop om ook een mooi appartement in deze nieuwbouw te krijgen. (december 2017)

Fons Bitter over zijn foto van de maand november:


Als aanvullend vervolg op de estafette foto van Henny is dit mijn bijdrage die óók gefotografeerd is in het Groene Hart.

Als een ‘Snow World Alien’ staat dit gedrocht dominant te zijn in dat beschermde Groene Hart.

Deze boven alles uitstekende skischans, bij Zoetermeer, is in het geheel géén

afspiegeling van het zo oorspronkelijk bedoelde Groene Hart met molentjes en koetjes.

Maar ‘het’ staat er wel zo genaamd op zijn manier ‘architectonisch mooi te zijn’ in een van oorsprong bedacht natuurgebied en domineert dagelijks de horizon van dat lieflijke Groene Hart.

Mijn opvolger in de estafette kan ná deze foto wat mij betreft thematisch alle kanten op.


Fons Bitter, plaatjesmaker      (november 2017)

Henny Brouwer over zijn foto van de maand oktober:


Ik kwam hierop, doordat hier ook een spiegeling in zit, en ook nog groen.

Gemaakt in het groene hart op een avond. Waarbij de foto 180 graden is omgedraaid. (En verder niet bewerkt is). Je krijgt hierdoor een foto waarvan het water de lucht lijkt, maar toch niet is. Hierdoor word je even op het verkeerde been gezet, wat het interessant maakt. (oktober 2017)

Joke Dingelhoff  over haar foto van de maand september:


Nicole’s thema “Zand en Groen” bracht me bij deze foto van het Inntel Hotel in Zaandam. Het hotel stond op mijn wensenlijstje om te fotograferen. Het viel uiteindelijk nog niet mee om dat aansprekend te doen. Deze foto sprong er voor mij uit. Het hotel gespiegeld in een ruit. De overeenkomst met het thema? De ruit (glas) is met zand gemaakt. Het groen is “Zaans groen”. (september 2017)

Thema zand en groen


Nicole van As maake deze foto in de slufter op Texel. Ze had toen net een nieuwe telezoom lens. Er liepen een heel stuk verderop Lepelaars.  Die had ik nog nooit mooi kunnen fotograferen.  Met mijn nieuwe 600mm. zou dat moeten lukken. Heel rustig ben ik de slufter in gelopen, door de klei en over kleine stroompjes met water. Wat was ik blij met het resultaat. (augustus 2017)

Deze foto van Jenneke Kruik is gemaakt op Koot-wijkerzand: "Deze zandvlakte is zo enorm dat ik als 'tegenhanger' me heb geconcentreerd op de kleine dingen. Deze grassprietjes met kiezelsteentjes vormen een mini landschapje waarin vooral de kleuren en de sfeer mij aanspreken." (juli 2017)

Rechtermuisknop uitschakelen